Saturday, October 3, 2009

Sebuah coretan...

salam penuh kerahmatan buat semua pembaca blog ini...masih x terlewat untuk saya mengucapkan selamat hari raya....semoga lebaran ini membuatkan hidup kita semua lebih bermakna dan lebih bahagia hendaknya...

sudah agak lama saya tidak menjengah ke blog sendiri...mungkin terlalu sibuk sehingga tidak sempat berbuat demikian...tambahan pula sekarang saya dalam proses menjalani praktikal di salah sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur...

ternyata menjadi guru bukan semudah disangka...melainkan jika kita jenis yang sambil lewa dan tiada kesungguhan dalam mengajar...

saya diamanahkan untuk mengajar kelas pendidikan khas dan aliran perdana...so, saya dapat membuat perbandingan dan dapat belajar bagaimana cara dan kaedah mengajar yang sesuai untuk kedua-dua jenis aliran ini.

mengajar pend.khas saya perlu kreatif untuk mencipta atau menyediakan bahan bantu mengajar (BBM) yang menarik dan sesuai dengan tahap kemampuan pelajar manakala mengajar di aliran perdana menuntut saya untuk lebih banyak maklumat dan pengetahuan kerana kebanyakan pelajar sudah semakin matang dan sentiasa ingin tahu dengan lebih mendalam apa yang dipelajari...

saya mengajar pelajar pendidikan khas dari tahap 1-4 atau dalam bahasa yang mudahnya pelajar yang teramat lemah dan yang ok dari kalangan mereka manakala dari aliran perdana saya berpeluang mengajar pelajar tingkatan 4. kelas pertama atau kelas pelajar pandai kebanyakannya tambahan mereka dari aliran sains.

ternyata banyak perbezaan mengajar pelajar pend. khas dan pelajar biasa... kerana terlalu sibuk dengan lesson plan dan ABM yang wajib disediakan untuk mengajar, kadang-kala saya tiada masa untuk diri sendiri...sedar-sedar hanya tinggal beberapa minggu lagi saya akan tamat berpraktikal di sekolah ini...terlalu letih rasanya badan ni..rasa nak rehat sepuas-puasnya lepas ini sebelum saya diposting kemana-mana... walaubagaimana pun pengalaman mengajar di sini banyak mengajar saya erti seorang guru dan saya rasakan sendiri apa perasaan seorang guru bilamana pelajarnya mendengar kata, melawan, mempersenda, hormat, menghargai, memerli, melukai dan sebagainya....ternyata kesabaran dan keazaman yang tinggi amat-amat saya perlukan di dalam mendidik insan-insan yang masih memerlukan tunjuk ajar ini.....


No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan untuk menghantar sebarang cadangan atau komen untuk blog ini...semoga menjadi panduan kita bersama